27.03.2024

Mindeord for Peter Kallehauge

”En værkmesterlegende går på pension” skrev Kim Østerbye i fagbladet sidste år, og det var som sådan, vi kendte Peter i hans virke på Kragskovhede.

Peter blev ansat på Kragskovhede den 1. august 1981 som malerværkmester.

Han var fra starten særdeles engageret i at arbejdstræne de indsatte i malerfaget. De sidste år inden pensionen var Peter dybt involveret i EUD-forløb med de indsatte. Han var stolt, når det gik dem godt.

Også foreningsarbejdet stod hans hjerte nær. I stort set hele sit ansættelsesforløb var han formand for værkmestrene på Kragskovhede, og også i mange år formand for værkmestrene på landsplan. I 2003 blev han tildelt Fængselsforbundets æresnål.

Ud over sit arbejde på fængslet drev han ved siden af gennem mange år sit malerfirma, indtil helbredet sagde stop.

Også friluftsliv, i form af jagtklubben på Kragskovhede brugte han en del tid på.

Den 1. august 2016 blev Peter pensionist efter 36 års ansættelse. Nu ville han nyde denne del af tilværelsen. Han havde blandt andet besluttet sig for at få et deltidsjob som bybus- eller skolebuschauffør. Han fik opdateret sit kørekort, og var klar til at tage fat.

Den 22. september sprang bomben. Peter blev diagnosticeret med kræft i bugspytkirtlen med spredning til leveren. I oktober fik han beskeden om, at operation ikke var mulig, men der kunne gives kemobehandling som livsforlængende. Dette fravalgte Peter.

Han fik otte måneder, som han i starten brugte til at få bundet løse ender, til gavn for de efterladte. Han fik samlet familien og holdt jul og nytår.

Peters helt store ønske var at kunne nå at holde sin 30 års bryllupsdag, og sin hustrus runde fødselsdag, sidst i marts.

Han nåede begge dele, og selvom det blev fejret på hospice, var det et par gode dage.

Peter døde på hospice i Frederikshavn den 29. maj 2017, efter halvanden måneds ophold.

Gennem hele sit sygdomsforløb var Peter udadtil stoisk, rolig og indgød sine omgivelser mod. Som han sagde: ”Der er ingen grund til at bruge kræfter på det, der ikke kan ændres. Det handler om, hvordan man bruger de dage, man har”.

På kollegaer, venner og families vegne.

Jan Petri Jensen
Kragskovhede Fængsel

__________________________________

TAK FOR KAMPEN

En fagforeningskæmpe på værkmesterområdet er ikke mere iblandt os. Efter længere tids sygdom tabte Peter Kallehauge kampen mod sygdommen. Han var et kendt ansigt blandt både værkmestre og fagforeningsfolk. I mange år stod Peter bagden store værkmesterforening, hvor han kæmpede en brav kamp for bedre vilkår for alle værkmestre på landsplan.

Peter var et dejligt menneske med skarpe holdninger. Flere tillidsfolk har gennem tiden mærket hans skarpe tunge, selvom den nordjyske dialekt ikke altid var lige nem at forstå.

Tak for kampen. Vi er sikre på, at den fortsætter et andet sted.

Peter vil blive savnet som en god faglig kammerat.

Æret være hans minde.

Kim Østerbye