17.04.2024

Lønnen halter for de grønlandske anstaltsbetjente

Uniformeret personale er en mangelvare i Grønland, og lønnen er lavere end i Danmark.

Som i resten af Kriminalforsorgen er det vanskeligt at skaffe tilstrækkelig med arbejdskraft i de grønlandske anstalter.

I løbet af de seneste to år er hele 12 procent af anstaltsbetjentene stoppet. Hvis en tilsvarende procentdel stoppede i Danmark, ville det svare til, at mere end 300 fængselsbetjente lagde nøgleknippet på hylden.

Årsagen til personaleflugten kan være lønforholdene i Grønland, som er ringere end i Danmark (man tror ikke, det er muligt).

En grønlandsk betjent tjener cirka 18.300 kroner om måne den ved ansættelsen, mens en tilsvarende dansk fængselsbetjent starter på cirka 23.000 kroner.

Fængselsforbundets tillidsrepræsentant Peter-Frederik Jensen er i hvert fald overbevist om sammenhængen.

”Det er vigtigt, at Kriminalforsorgen i Grønland prioriterer anstaltsbetjentenes løn og arbejdsforhold. Det vil skabe større mulighed for at fastholde vores erfarne anstaltsbetjente,” siger Peter-Frederik Jensen.

Han forstår ikke, at der er forskel på lønnen i Danmark og Grønland.

”Jeg mener, at der skal være lige løn for lige indsats. Arbejdsvilkårene er som udgangspunkt de samme for de grønlandske anstaltsbetjente som de danske fængselsbetjente,” siger Peter-Frederik Jensen.

Jeg mener, at der skal være lige løn for lige indsats,” siger Fængselsforbundets tillidsrepræsentant Peter-Frederik Jensen

Og måske overraskende bakker Kriminalforsorgen op.

På en høring i Folketinget tidligere på foråret slog juridisk fuldmægtig i Kriminalforsorgen i Grønland Mie Wullf fast, er der ikke er grund til, at der er forskel på lønnen i Danmark og i Grønland.

De sociale udfordringer afspejles i fængslerne
Det var Aaja Chemnitz Larsen, der er folketingsmedlem for Inuit Ataqatigiit, som havde indkaldt til høringen om justitsområdet i Grønland. Og hun er ikke i tvivl om at lønforskellen mellem danske og grønlandske fængselsbetjente bør udlignes.

”De sociale udfordringer der er i Grønland, afspejles i høj grad hos de ansatte i anstalter. Kriminaliteten er blevet mere voldsom og kompleks igennem de seneste år, og det stiller øgede krav til anstaltsbetjentene. Derfor bør både løn og uddannelse i Grønland være på samme niveau som i Danmark,” siger hun.

Aaja Chemnitz Larsen er opmærksom på, at lønnen først stiger, når uddannelsen af de grønlandske betjente kommer på niveau med de danske betjente: ”Det afhænger af forhandling,” siger hun.

I øjeblikket mangler der anstaltsbetjente på alle seks anstalter i Grønland. For eksempel er anstalten i Nuuk normeret til 29 anstaltsbetjente, men der er kun 24.

I alt er der 77 anstaltsbetjente i Grønland.

Pape: Det er en prioritering
Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) lover ikke umiddelbart lønstigning til den nordvestlige del af kongeriget.

”Jeg lover ikke noget som helst, der har med penge at gøre. Det er en prioriteringsdiskussion ligesom alle andre,” sagde ministeren til høringen på Christiansborg.

Af Kristian Westfall