27.03.2024

Kobling mellem bandemiljø og religiøs ekstremisme er overvurderet

Der er et et overdrevet fokus på den såkaldte ‘cross over’-effekt, hvor kriminelle tager springet fra bandemiljøet til ekstreme religiøse miljøer. Det vurderer to forskere fra Aarhus Universitet i en ny rapport.

Fænomenet ‘cross over’ blev blandt andet brugt som forklaring på Omar El-Husseins angreb på Krudttønden og den jødiske synagoge i København i 2015, men det bør altså bruges mere varsomt som svar på terrorhandlinger.

“Vi har virkelig ledt med lys og lygte efter den figur, der danner forlæg for fænomenet ’cross over’, som dækker over skreddet fra bander og kriminelle netværk til politisk eller religiøs ekstremisme. Men vi har simpelthen ikke fundet nogen,” siger Line Lerche Mørck, der er forsker og professor på Aarhus Universitet.

Forskerne peger på, at ideologi er noget der ofte kommer i anden række i ekstreme miljøer.

“Der er også en udbredt tendens til at tro, at ideologi er afgørende for, hvilke grupperinger, du deltager i. Vores forskning peger snarere på, at ideologi er noget, man tillærer sig ved at deltage i et fællesskab,” siger Tina Wilchen Christensen, der er postdoc på Aarhus Universitet.

Læs en forkortet udgave af rapporten her.