17.08.2017

Hvad er dynamisk sikkerhed?

Statisk sikkerhed er let at forstå. Det handler om hegn, mure, alarmer, metaldetektorer, visitationer og den slags. Derimod er dynamisk sikkerhed en mere abstrakt størrelse. Det handler om, at undgå konflikter ved hjælp af god kontakt mellem indsatte og ansatte. Hvad betyder det i praksis? Vi har spurgt medlemmerne i en undersøgelse om emnet. Her er 10 af de over 600 eksempler, vi har fået:

1: Man kan sammenligne det lidt med brandvæsnet. Skal vi komme, når der lugter af røg og undgå den store brand, eller skal vi først komme når huset står i lys lue? Dynamisk sikkerhed er at tage det i opspringet, inden klienten eksploderer. Danske fængselsbetjente er super til at aflæse kropssprog og stemning.

2: De indsatte kunne aldrig drømme om at skade Christina, som de kender, men hvis jeg blot bliver reduceret til ”kontrolløren” og ”magtudøveren”, vil de se mig som ”fru betjent”, og jeg ville blive en anonym uniform, som de ikke ville have betænkeligheder ved at overfalde.

3: Det er en stor misforståelse blandt mange, at de indsatte kun ser os fængselsbetjente som deres fjender. Er man alene på arbejde på en afdeling med 20 indsatte, er det af stor betydning, at de indsatte ved, at dit arbejde ikke kun er at låse dem inde, men at du arbejder for at hjælpe dem videre. Min erfaring er, at hvis en indsat har en dårlig dag, og han måske har behov for at afreagere, så er det en sikkerhed i sig selv, at både den indsatte er til at snakke med, men også at vide, at de øvrige indsatte rent faktisk vil være med til at få den indsatte til at falde til ro og om nødvendigt forsøge at hjælpe fængselsbetjenten.

4: Det si’r sig selv. Behandler du mennesker, som du selv vil behandles, så kommer der noget godt ud af dette. Jeg har været ude for, at stå og diskutere med en meget stor indsat. Dette udviklede sig, og de andre indsatte kom til for at hjælpe mig.

5: Jeg havde en indsat, som jeg havde kørt noget boksetræning med, og som var kendt for at være meget opfarende. På et tidspunkt havde han regnet med, at han skulle på en udgang for at se sine børn, som han ikke havde set i flere år. Udgangen blev annulleret dagen inden, og nogen skulle fortælle ham det. Det blev mig. Under samtalen med ham blev han først opfarende og derefter græd han. Men grundet mit kendskab til ham, så endte det hele med at han gik ud af kontoret med oprejst pande og sagde tak for samtalen. En hvilken som helst lignende situation kunne have endt i en magtanvendelse.

6: Den dynamiske sikkerhed fungerer, når man gider at tilbringe tid sammen med de indsatte, og høre på hvad de fortæller, hjælpe dem med simple ting. Rose dem når de gør noget rigtig godt, som at komme rettidigt hjem fra deres første orlov.

7: En indsat er frustreret og på nippet til at blive aggressiv på grund af stramninger af regler. Som hans kontaktperson tager jeg en lang snak med ham, og giver ham lov til at ”skælde ud” på systemet indenfor nogle aftalte rammer. Efter han har skældt ud, kan han bedre være i sig selv og dermed i fællesskabet.

8: Jeg står i døren til en indsat, der er voldsomt oppe at køre over noget. Han kender mig og ved, hvad jeg står for. Det gør, at han nøjes med at nikke skabsdøren en skalle, fremfor mig. Og at han starter med at råbe, men ender med at dæmpe sig, fordi han ved, at jeg holder, hvad jeg lover, og at jeg altid prøver at hjælpe på den mest hensigtsmæssige måde for alle. Vi undgår at blive slået ned, han undgår en §119. I sidste ende, tænker jeg, vi alle er mest glade ved den løsning. Og jeg tænker, at jeg holder længere i Kriminalforsorgen, hvis jeg kan snakke mig til igennem en presset situation, fremfor at blive slået ned.

9: Vores relation til indsatte på en behandlingsafdeling er kontant. Det betyder, at vi i større udstrækning får informationer fra de indsatte, der kan have afgørende indflydelse på at kunne reagere, inden en episode bliver til magtanvendelse.”

10: Det fungerer, når jeg for eksempel er på ledsaget udgang, og via samtale får et kendskab til den indsatte. Der opstår i 99 procent af tilfældene en gensidig respekt ved noget så banalt som en samtale om for eksempel musik, livsstil eller andet. Stemningen bliver forbedret. Dette kan med stor fordel bruges i en skarp situation, hvor anvisninger hurtigt skal følges.