27.03.2024

Du hedder sandsynligvis Michael

Hvis man er i tvivl om, hvad der karakteriserer en typisk fængselsbetjent, kan man blive klogere i en ny statistik fra LO. Der er størst sandsynlighed for, at du hedder Michael, at du er 45 år og har et barn.

Fængselsbetjente repræsenterer et bredt udsnit af den danske befolkning. Men der er alligevel særlige kendetegn. Det fremgår af en ny statistik fra LO.

For eksempel er navnet Michael meget populært. Der er 90 af slagsen blandt Fængselsforbundets medlemmer. Dermed er navnet mere udbredt i Kriminalforsorgen end i resten af landet. På landsplan indtager Michael nemlig kun en fjerdeplads. På samme måde er det mere sandsynligt, at man hedder Lars eller Kim som fængselsbetjent, end hvis man bare er en hel almindelig dansker.

Hos kvinderne skiller Tina sig ud. Navnet – som er en kort form af det græske navn Kristine – ligger kun på en 20. plads i resten af landet. Tilsvarende er navnene Heidi og Lene vældig populære hos kvindelige betjente.

Urmagere, glarmestre og cykelmekanikere
Man kan også se, at forbundets medlemmer – hvoraf 68 procent er mænd og 32 procent kvinder – har vidt forskellige livs- og erhvervserfaring med i bagagen. Vidste du for eksempel, at der både er urmagere, glarmestre, frisører og cykelmekanikere blandt kollegaerne?

Der går også en skibsmekaniker rundt derude et sted. Rart at vide, når påhængsmotoren til jollen bryder sammen. Måske er han eller hun værkmester. Det er blot et gæt.

Og hvis du ser dig sulten på en kalv eller et andet stort dyr i baghaven, er der hjælp at hente fra de ni slagtere, som er ansat i Kriminalforsorgen.

45 år med et barn
Aldersmæssigt ligger gennemsnittet på 45 år. En tredjedel er faktisk over 50 år. Der er altså mange rutinerede kræfter i Kriminalforsorgen. Kun godt fire procent er under 30 år.

På børnefronten er der 1.441 betjente, som ikke bliver forstyrret af børnelarm, når de kommer hjem fra jobbet. 671 betjente har et barn, mens 966 betjente har to eller flere børn i familien. Det giver et snit på cirka et barn pr. betjent.

Fra Tyrkiet, Norge og Iran
Ser man på, hvor folk kommer fra i verden, er det nok ikke overraskende, at langt de fleste kommer fra Danmark. Men der er faktisk næsten 100, som stammer fra andre lande, og de har rødder i snart sagt alle dele af verden.

Der er blandt andet 20 betjente med tyrkisk afstamning, fem fra Norge, seks fra Libanon, tre fra Iran og fire polakker.

Hvor mange af dem der hedder Michael eller Tina vides ikke.

Af Kristian Westfall