27.03.2024

Bred politisk enighed om at begrænse fængselsbetjentes alenevagter

Der skal fokuseres på at nedbringe fængselsbetjentes alenearbejde, når næste flerårsaftale om Kriminalforsorgens økonomi skal strikkes sammen. Det er der bred enighed om fra venstre til højre i folketingssalen.

Det er tilsyneladende indiskutabelt, at fængselsbetjentes alenevagter i fængsler og arresthuse er opslidende, farlige og uhensigtsmæssige. I hvert fald tilkendegiver justitsministeren og et bredt flertal af retsordførere i Folketinget, at de vil arbejde for at reducere alenevagter blandt fængselsbetjente i den kommende økonomiske aftale for Kriminalforsorgen.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) tilkendegav i morges, at alenevagter kommer på forhandlingsbordet, når han til efteråret skal stykke en ny aftale sammen: “I forhandlingerne om Kriminalforsorgen vil vi adressere betjentenes sikkerhed og alenevagter,” siger han til Ugebrevet A4.

En af dem der har presset mest på for at få fokus på alenevagter, er retsordfører for Socialdemokraterne Trine Bramsen. Hun glæder sig over justitsministerens udmelding, som hun mener, er et opgør med ministerens tidligere tilgang på området.

“Det er positivt, at ministeren har ændret holdning. Vi har i to samråd spurgt til stigningen i alenevagter på trods af en klar målsætning om det modsatte. Pengene er der faktisk i den nuværende aftale, og vi skal selvfølgelig kæmpe for, at det fokus bliver reelt i næste flerårsaftale,” siger Trine Bramsen.

DF: Ikke Guds bedste børn
Peter Kofod, der er retsordfører for Dansk Folkeparti, vil også tage problematikken om alenevagter med til forhandlingerne om Kriminalforsorgens økonomi. Det er der to overordnede grunde til: “Først og fremmest er der det sikkerhedsmæssige aspekt. Vores fængselsbetjente kan ikke være tjente med at være alene på vagt. Fangerne er jo ikke Guds bedste børn. For det andet er den faglige sparring, som man i mindre grad oplever, når man er alene på vagt. Den er vigtig for et fortsat højt fagligt niveau,” siger han.

Ifølge Enhedslistens retsordfører Rune Lund burde der slet ikke forekomme alenevagter i Kriminalforsorgen. Det synspunkt tog han med til forhandlingerne om seneste flerårsaftale, og det vil han fremføre igen til de kommende forhandlinger.

“Problemet med alenevagter er noget, vi går rigtig meget op i, og vi mener, at de slet ikke bør eksistere blandt fængselsbetjente. Vi fremførte ved seneste flerårsaftale, og det blev indført i aftalen, at alenevagter skulle falde. De er siden steget, og derfor fokusere vi selvfølgelig på det igen,” siger han.

Det Radikale Venstre har også øje på problematikken. Det siger retsordfører Zenia Stampe: “Vi skal bestemt se på alenearbejdet til forhandlingerne. Vi skylder fængselsbetjente et ordentlig arbejdsmiljø. Det er jo fuldstændig afgørende velfærdsopgave, de har,” siger hun.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye hilser udmeldningerne velkommen: “Det er positivt, at der er politisk opbakning til at gøre noget ved problemet. Jeg håber, det lykkes denne gang.”

Seneste flerårsaftale for Kriminalforsorgens økonomi (2013-2016) blev stemt igennem af den daværende S-SF-R-regering samt Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.

Af Kristian Westfall

Se filmen: Alenevagten