27.03.2024

Bårebuket til Søren Pape fra fængselsbetjente

Der var gravstemning, da ministersekretæren på vegne af justitsminister Søren Pape Poulsen modtog en bårebuket efter lanceringen af en stor spareplan, som københavnske fængselsbetjente mener lægger Vestre Fængsel i graven.

Det har store konsekvenser, når man svinger sparekniven i fængsler og arresthuse. Ikke mindst i samspil med stigende vold mod fængselsbetjente og stigende sygefravær.

Det mener fængselsbetjente på Vestre Fængsel i København, hvor der skæres 20 millioner kroner i budgetterne i år. Derfor fik justitsministeren i dag en bårebuket som symbol på den fatale retning, som besparelserne sender Vestre Fængsel i.

Søs Blidvang, der er fængselsbetjent og tillidsrepræsentant på Vestre Fængsel, læste et kort op ved overrækkelsen af buketten til ministersekretær Mikkel Astrup Saugmann, der tog imod på vegne af justitsminister Søren Pape Poulsen.

“De sidste par år har vi fået markant flere arbejdsopgaver uden der fulgte ressourcer med. Vi kan ikke udføre vores arbejde uden personale eller midler dertil. Samtidig har klientellet ændret sig, og vores hverdag er præget af vold, trusler og overfald,” sagde hun blandt andet, og forklarede efterfølgende: “Bårebuketten symboliserer to ting: At fængslet er på vej i graven med den retning, der er sat nu, og at vores liv og førlighed er i fare, når der spares så meget”.

Ifølge Søs Blidvang bliver der mindre og mindre tid til have konstruktiv kontakt med de indsatte på grund af besparelserne. Konsekvenserne er, at indsatte og ansatte får dårligere relationer, hvilket giver mere vold og mere sygefravær.

“Vi har ikke tid til de indsatte, og det er katastrofalt for relationerne. Vi ser en klokkeklar sammenhæng mellem stigningen i vold og trusler mod personalet og den store stigning i sygefraværet. På et år er vold og trusler steget med 50 procent, og sygefraværet med 40 procent”, siger hun.

Barberes med seks procent
I år har der allerede været to sparerunder på det samlede budget for Københavns Fængsler, hvor Vestre Fængsel står for langt de fleste indsatte og ansatte. Der skal indtil videre spares mere end 20 millioner kroner, hvilket svarer til seks procent af budgettet.

Selvom fængselsbetjentene i dag sætter fokus på besparelserne i hovedstaden, understreger de, at presset på fængsler og fængselsbetjente ikke kun er et københavnerproblem.

“Vi kan ikke klare de her udfordringer lokalt. Der må have en overordnet plan for hele Kriminalforsorgen. Det er budskabet til justitsministeren,” siger Søs Blidvang.

Udover Søs Blidvang deltog David Jensen og Ina Johansen, der også er tillidsrepræsentanter på Vestre Fængsel. Minister Søren Pape Poulsen er i USA, og havde derfor ikke mulighed for at tage imod betjentene og bårebuketten eller kommentere på happeningen.

Se et videoklilp fra overrækkelsen her.