Alvorlige emner præger medlemsmøder

Ansigterne er lagt i bekymrede folder, når Fængselsforbundets medlemmer mødes til faglig snak landet over i disse dage og uger. Især flygtningekrisen, som mange er kastet hovedkuls ind i, fylder.

Medlemsmøderne blev planlagt i forlængelse af forbundets nye organisation, som trådte i kraft i sommer, men efterårets hasteafviklinger af fængsler i flygtningekrisens navn, skaber også debat.

Sådan var de ihvertfald på de første to møder, som blev holdt i denne uge i Østjylland og Ringsted. Begge steder mødte menige medlemmer op for at diskutere og blive klogere sammen med lokale tillidsrepræsentanter, områdetillidsrepræsentanter og repræsentanter fra forbundskontoret.

Udover forbundets nye organisation, blev ikke mindst de voldsomme forandringer for personalet på Statsfængslet i Vridsløselille og Kærshovedgaard diskuteret. Mange fængselsbetjentes rolle er jo ændret og usikker i forbindelse med flygtningesituationen. Det blev diskuteret intenst. Og forbundsformand Kim Østerbye var klar mælet.

”Lige nu er der rigeligt med plads til at modtage flygtninge i Kriminalforsorgens institutioner, som vi er blevet pålagt at arrangere. Og jeg håber sgu, at der er brug for dem. For ellers er vores medlemmer blevet kostet rundt bare for at få regeringen til at se handlekraftig ud,” sagde Kim Østerbye blandt andet.

Ny løn
På de to første møder er der også drøftet andre og  mere ordinære emner. For eksempel hvor tjenestemandsbegrebet er på vej hen, hvordan fordelingen af Ny Løn er foregået og hvordan en såkaldt løntrappemodel for betjente med særlige ansvarsområder kan se ud.

Løntrappemodellen er et forslag til en ny måde at tænke tillæg på. Det skal sørge for, at der aflønnes ensartet i Kriminalforsorgen for for eksempel de betjente, der er børneansvarlige eller arbejder med bandeexit. Det forklarede forbundssekretær Heidi Olsen.

“Vores egen undersøgelse af lønnen på forskellige ansvarsområder for helt almindelige betjente var en øjenåbner. Der er nemlig kæmpe forskel på, hvor meget man får i kroner og ører for at varetage et ekstra ansvar. Nogle steder regnes det direkte ind i den ordinære arbejdstid, og der er altså ingen merbetaling for den ekstra indsats,” sagde Heidi Olsen.

Hvilke emner der kommer på dagsordenen på de næste møder, er du som medlem herre over. Så mød op, giv din mening til kende, sæt dagsordenen og vær med til at påvirke hvilke mål og hvilken retning, Fængselsforbundet sætter. Der er 15 gode muligheder tilbage.

Se hvornår her.

Vel mødt!