Domstolene sætter ny rekord: 6.105 års straf

Presset på landets fængsler fortsætter. Domstolene idømte rekordmange strafmåneder i 2013. Det fremgår af et notat fra Fængselsforbundet, som offentliggøres i dag.

I alt dømte domstolene 73.266 måneders ubetinget straf i 2013. Det svarer til 6.105 års fængsel. Det er det højeste niveau i de seneste ti år og en stigning på fire procent i forhold til 2012.

Stigningen bekymrer Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye: “Strafmassen giver et vink om, hvilket pres der kommer på fængslerne senere. Og når man ved, hvor hårdt fængsler og arresthuse har været spændt for, er det foruroligende, at strafmassen bliver ved med at stige.”

Det fremgår også af Fængselsforbundets notat, at belægget var meget højt i Kriminalforsorgen i 2013. I gennemsnit blev 97,1 af pladserne udnyttet. Værst så det ud i de åbne fængsler, som havde et belæg på 100,5 procent i gennemsnit og i arresthusene på Sjælland, hvor belægget lå på 99,4 procent.

Læs faktanotatet her.