Dommens dag på Vridsløselille

Det er i dag, at medarbejderne på Vridsløselille får at vide, hvor de skal arbejde fremover.

Statsfængslet i Vridsløselille lukker som bekendt ned efter 156 års tjeneste. Det har medarbejderne vidst i flere år, men at lukningen ville komme som en tyv om natten, havde de nok ikke regnet med.

I slutningen af november kom det frem, at der inden årets udgang alene ville være en behandlingsafdeling og nødkapacitet til flygtninge tilbage i fængslet. Denne nyhed blev i denne uge toppet op med oplysningen om, at Vridsløselille skal kunne huse flere flygtninge, og at der derfor kan være behov for at tømme fængslet for indsatte med meget kort varsel.

De store ændringer medfører, at størstedelen af personalet udstationeres til andre tjenestesteder. Samtidig kan det blive nødvendigt at flytte en del af personalet tilbage igen på grund af flygtningesituationen.

Forvirret? Medarbejderne bliver forhåbentligt klogere i dag, når ledelsen holder samtaler med de enkelte medarbejdere. Her får de at vide, hvor de skal forrette tjeneste fremover.

Kluntet proces
Fængselsforbundets formand Kim Østerbye kalder processen meget kluntet: “Der er ikke noget at sige til, hvis vores medlemmer er frustrerede over situationen. Det er de færreste arbejdspladser, hvor medarbejderne på denne måde bliver kørt rundt i manegen,” siger han og fortsætter: “Det virker som om, at beslutningstagerne er mere eller mindre kolde over for, at personalet bliver personligt ramt af lukningen. Det er en ekstrem kort tidsfrist, som de giver personalet.”

Formanden opfordrer til, at den videre proces bliver langt mere elegant og gennemskuelig: “Fængselsforbundet gør alt, hvad vi kan for at sikre, at lukningen af fængslet og flytningen af medarbejderne håndteres ordentligt. Vi er i daglig kontakt med arbejdsgiveren om dette. Medarbejderne skal igennem denne proces så smertefrit som muligt. Selvom det unægteligt er en vanskelig opgave,” siger Kim Østerbye.