Ærgerlig kovending i forhold til psykisk syge indsatte

Det er ærgerligt, at justitsminister Karen Hækkerup (S) ikke længere ønsker at screene alle indsatte for psykisk sygdom. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet.

Kriminialforsorgen offentliggjorde i begyndelsen af året en screening af de indsatte i Københavns Fængsler. Undersøgelsen viste, at ni ud af ti havde psykiske lidelser i fængslet.

Den samme undersøgelse bliver dog ikke gennemført i resten af Kriminalforsorgen. Det oplyser justitsministeren i et svar til Folketingets Retsudvalg og bekræfter over for avisen MetroXpress.

Ministeren foreslog ellers i 2008, at samtlige indsatte burde screenes, men den holdning er hun altså gået væk fra.

Fængselsforbundets formand ærgrer sig over holdningsskiftet: “Det er ikke nok at undersøge de indsatte i Københavns Fængsler. Vi har brug for det bedst mulige grundlag for at vurdere problemets omfang i hele landet. Det har vi ikke i dag, hvor der florerer mange forskellige tal for antallet af psykisk syge,” siger Kim Østerbye.

Formanden peger på, at 8 procent af de indsatte i Københavns Fængsler lider af sindssygdom ifølge screeningen, og at det burde sætte alarmklokkerne igang: “Alle er enige om, at sindssyge ikke må sidde i fængslerne, men de gør det alligevel. Derfor er det meget vigtigt at vide, hvor mange sindssyge der sidder i resten af landet, så vi kan gøre noget ved problemet.”

Yderligere information, Kim Østerbye, 72 55 99 99.